2022.05.09.

Kiállítás megnyitó

Szakrális roma alkotások az Agorában

Boldog Ceferino, a romák védőszentjének ünnepén nyílt kiállítás a Sportház galériáján.

 

Nyolc művész, Balogh Tibor, Bari Janó, Bódi Barbara, Horváth János, Ferkovics József, Kunhegyesi Ferenc, Ráczné Kalányos Gyöngyi és Váradi Gábor válogatott alkotásait tekinthetjük meg egészen május 29-ig az Agora Művelődési és Sportházban. Az alkotókat roma származásuk, alkotásaikat pedig valamiféle transzcendentális erő köti össze: mind különféle Isten-ábrázolásokat, vallási momentumokat mutat be.

Szakrális képvilág a roma képzőművészetben

 

 

Izgalmas látvány, hogy a kortárs művészetben és egyáltalán a képi megvalósításban mennyivel újabb közegekbe kerülhet a vallás. A nagyon konkrét ábrázolásoktól teljesen elszakadva olyan benyomásokat kapunk, amelyek akár új nézőpontokat nyitnak a hétköznapi életre levetítve is.

A vallási téma úgy gondolom sokszor nehéz, kényes terület, könnyen túl didaktikusba csúszhat át, és én mint laikus műkedvelő, akinek a konkrét szakrális ábrázolásról csak a templomban osztogatott Szűz Mária portrék jutnak eszébe, alapvetően emiatt dilettáns előítéletet is kelt.

Az alkotások láttán azonban egészen elfelejtődött a kiskori imakönyvekbe rejtett képsokaság. A kortárs művészek olykor kollázs-szerűen rétegelt ábrázolásai, egymásba csúszó földi és égi látványai megmutatták, hogy egy Isten-ábrázolás is legalább annyira lehet a minimalizmusra törekvő kortárs-szféra kiemelkedő eleme, mint egy egyszerű, értelmezések millió szálának lehetőséget adó fekete pont egy fehér lap közepén.

A vallási vonatkozás szinte elengedhetetlenné teszi az alkotók részéről az átszellemülést, hogy akárcsak a drámai művekben a deus ex machina, azaz az isteni beavatkozás szinte teljes valójában testet ölthessen. Ahogy a megnyitón Majtényi László Nagy Gáspár költő híres versét idézte meg, melyben "valaki ír a kezeddel", itt a kiállításon szinte egyértelműen láthatóvá vált, hogy az alkotók kezével is fest valaki.

A roma kultúrának nagyon erősen része a vallásosság - ezt már dr. Székely János megyéspüspök emelte ki, aki szerint a legnagyobb probléma a világban az, hogy nagyon keveset tudunk a cigányságról. Ha nyitottabban állnánk hozzá akár a munkahelyteremtés, akár az iskoláztatás kérdéséhez, az köveket tudna megmozgatni - mondja.

Szakrális képvilág a roma képzőművészetben

Szakrális képvilág a roma képzőművészetben

 

A kiállításon az absztrakttól egészen a nagyon konkrétig találunk alkotásokat, így míg egy kép nagyon könnyedén, egyértelműen értelmezhető, konkrét jelentéssel bír, addig a következő falról már egy kifejezetten sűrű, jelentését az árnyékolások homályába rejtő festmény tekint le ránk. A májusban látogatható kiállítást szívesen ajánlom azok figyelmébe, akik bátran nyitnak különböző stílusok, és még inkább témák felé.

Szakrális képvilág a roma képzőművészetben

Boldog Ceferino, a romák védőszentjének ünnepén nyílt kiállítás a Sportház galériáján.

 

Nyolc művész, Balogh Tibor, Bari Janó, Bódi Barbara, Horváth János, Ferkovics József, Kunhegyesi Ferenc, Ráczné Kalányos Gyöngyi és Váradi Gábor válogatott alkotásait tekinthetjük meg egészen május 29-ig az Agora Művelődési és Sportházban. Az alkotókat roma származásuk, alkotásaikat pedig valamiféle transzcendentális erő köti össze: mind különféle Isten-ábrázolásokat, vallási momentumokat mutat be.

Szakrális képvilág a roma képzőművészetben

 

 

Izgalmas látvány, hogy a kortárs művészetben és egyáltalán a képi megvalósításban mennyivel újabb közegekbe kerülhet a vallás. A nagyon konkrét ábrázolásoktól teljesen elszakadva olyan benyomásokat kapunk, amelyek akár új nézőpontokat nyitnak a hétköznapi életre levetítve is.

A vallási téma úgy gondolom sokszor nehéz, kényes terület, könnyen túl didaktikusba csúszhat át, és én mint laikus műkedvelő, akinek a konkrét szakrális ábrázolásról csak a templomban osztogatott Szűz Mária portrék jutnak eszébe, alapvetően emiatt dilettáns előítéletet is kelt.

Az alkotások láttán azonban egészen elfelejtődött a kiskori imakönyvekbe rejtett képsokaság. A kortárs művészek olykor kollázs-szerűen rétegelt ábrázolásai, egymásba csúszó földi és égi látványai megmutatták, hogy egy Isten-ábrázolás is legalább annyira lehet a minimalizmusra törekvő kortárs-szféra kiemelkedő eleme, mint egy egyszerű, értelmezések millió szálának lehetőséget adó fekete pont egy fehér lap közepén.

A vallási vonatkozás szinte elengedhetetlenné teszi az alkotók részéről az átszellemülést, hogy akárcsak a drámai művekben a deus ex machina, azaz az isteni beavatkozás szinte teljes valójában testet ölthessen. Ahogy a megnyitón Majtényi László Nagy Gáspár költő híres versét idézte meg, melyben "valaki ír a kezeddel", itt a kiállításon szinte egyértelműen láthatóvá vált, hogy az alkotók kezével is fest valaki.

A roma kultúrának nagyon erősen része a vallásosság - ezt már dr. Székely János megyéspüspök emelte ki, aki szerint a legnagyobb probléma a világban az, hogy nagyon keveset tudunk a cigányságról. Ha nyitottabban állnánk hozzá akár a munkahelyteremtés, akár az iskoláztatás kérdéséhez, az köveket tudna megmozgatni - mondja.

Szakrális képvilág a roma képzőművészetben

Szakrális képvilág a roma képzőművészetben

 

A kiállításon az absztrakttól egészen a nagyon konkrétig találunk alkotásokat, így míg egy kép nagyon könnyedén, egyértelműen értelmezhető, konkrét jelentéssel bír, addig a következő falról már egy kifejezetten sűrű, jelentését az árnyékolások homályába rejtő festmény tekint le ránk. A májusban látogatható kiállítást szívesen ajánlom azok figyelmébe, akik bátran nyitnak különböző stílusok, és még inkább témák felé.